Financiering Thuisbegeleiding & Ondersteuning 

 

WMO

Vanuit de wet maatschappelijke ondersteuning kunt je bij Cura Ambulant terecht voor thuisbegeleiding en ondersteuning. Deze zorg wordt geregeld door de gemeente. Elke gemeente organiseert dit op haar eigen manier, maar veel gemeentes werken met een sociaal team (soms buurt-, wijk- of dorpenteam genoemd). Hier kunt je terecht met uw vragen over zorg en wonen. Het sociaal team kijkt welke zorg je nodig heeft en kan jou doorverwijzen naar Cura Ambulant.

Cura Ambulant thuisbegeleiding op maat

Cura Ambulant is een kleinschalige organisatie. We kennen de medewerkers en leren jouw ook graag kennen voordat we de zorg starten. Zo kunnen we samen goed bespreken welke zorg het beste bij jou past, en weet je ons te vinden als er vragen zijn.

Kosten en vergoedingen

Thuisbegeleiding van Cura Ambulant wordt betaald door de gemeente vanuit de WMO. Als Cura Ambulant een contract met jouw gemeente  wordt de administratie voor je geregeld. Dat gaat dan via zorg in natura (ZIN). Je kunt Cura Ambulant ook inzetten door middel van een persoonsgebonden budget (PGB). Je betaalt in beide gevallen een eigen bijdrage aan het CAK. Cura Ambulant is een gecontracteerde zorgaanbieder in de regio Gooi & Vechtstreek. 

Eigen bijdrage (CAK)

Gemeentes mogen voor zorg vanuit de WMO een eigen bijdrage vragen. De eigen bijdrage is afhankelijk van het soort ondersteuning die je krijgt, jou persoonlijke situatie en jouw inkomen. Het CAK berekent de eigen bijdrage en stuurt u hierover een factuur. Vanaf 2020 is dit (onder voorbehoud) een vast bedrag, namelijk €19,00 per 4 weken. Meer informatie hierover vindt je op de website van het CAK.

Gecontracteerde zorgaanbieder Regio Gooi & Vechtstreek

Cura-Ambulant heeft met de Regio Gooi & Vechtstreek afspraken gemaakt over individuele begeleiding vanuit de Wmo financiering. De gemeentes die hieronder vallen zijn: Hilversum, Blaricum, Eemnes, Huizen, Laren, Bussum, Naarden, Muiden, Muiderberg, Hakkelaarsbrug en Valkeveen (Gooise meren), Loosdrecht, ’s-Graveland, Kortenhoef, Ankeveen, Breukeleveen, Nederhorst den Berg (Wijdemeren) en Weesp.

Woont je in Amersfoort of buiten de genoemde woonplaatsen? Dan kan jouw gemeente waar je woont bepalen dat jij of je in aanmerking komt voor een vergoeding in de vorm van een Persoonsgebonden Budget (PGB) of Wet Langdurige Zorg (Wlz). Heeft je behoefte om meer informatie hierover?  Lees meer 

Wenst je meer gedetailleerde informatie? e-mail ons of bel gerust naar: 033-8802305